گفتمان درست!
بیشتر نتیجه گیری های ما در برنامه ریزی زندگی هایمان برخاسته از شنیدها و دیده ایمان است و صد البته دیگران نیز در برخورد با ما نتیجه گیریشان همین موارد است !
چه می بینند و چه میشنوند !بخشی را که می بینند برایشان قابل باور تر است و آنچه می شنوند یا از زبان دیگران است و یا از دهان خودمان میشنوند .
بسیار مهم است که بدانیم چه می گوییم و چه رفتاری از خودمان نشان میدهیم برخی گفتار و یا حت رفتار های ما به فرهنگ زندگیمان مربوط است و بسیار معمولی به نظر میرسد اما همین رفتار و گفتار و یا واژه هایی که ما بکار میبریم در مکان و زمان دیگری میتواند معنا و مفهومی کاملاً متفاوت داشته باشد و آنچه از نظر ما بدون اشکال است از نظر و فرهنگ دیگران بسیار زشت و بی اخلاق باشد .
همسر و یا فرزند حتی دوستان ما در نتیجه رفتار و گفتار ما در ذهنشان دها تجزیه و تحلیل را می گذرانند و حتی تصمیم میگیرند که در مسیر زندگیشان زین پس با ما چطور برنامه ریزی نمایند و متاسفانه ما یاد نگرفته ایم که در چنین مواقعی قبل از هر تصمیم گیری فرصتی ا برای گفت و گو قرار دهیم و از طرف مقابل سوال کمیک این رفتار و گفتار شما به چه دلیل بوده شاید متوجه نبوده شاید منظور دیگری داشته و یا در شرایطی این حرف را زده یا کاری را مرتکب شده که ندانسته و ناخواسته بوده است !البته روش سوال کردن نیز باید با طمانینه و صبورانه باشد ته توبیخ و تنبیه و یا تحقیر و تهدید !
حال همین رفتارها را کمی بزرگتر در نظر بگیرم و بیرون از مرزهای شهر یا کشورمان برای نمونه همین سفر معنوی کربلا و راهپیمایی زوار کربلا که قالباً بی اطلاع از فرهنگ و آداب و منش مردم آن دیار صورت میگیرد، بیشتر ما ایرانیان با کمترین دانش از زبان عربی و به خصوص فرهنگ و آداب و منش عراب گاهی رفتار و گفتار ناشایستی از خود نشان میدهیم که در ذهنیت ایشان نادانی و بی فرهنگی کل ملت ایران را بوجود می آورد آنها صمیمانه در حد توان و امکان آن از ما پذیرایی می نمایند و وقتی رفتار و گفتار نا بخردانه مرا می بینند می پندارند کل ملت ایران این گونه هستند !
شایسته است اگر قرار به ادامه این سفر ها و تبادلات فرهنگی است آموزشهایی هرچند کوتاه مدت به مسافران کربلا داده شود تا از بیان بعضی واژه ها و نشان دادن برخی رفتار های بی فرهنگی بشدت جلوگیری شود.
و چقدر لازم است همین آموزشها نیز با عنوان مهارت های زندگی برای خانواده های ایرانی از رسانه های اجتماعی به خصوص صدا و سیما نیز مدام پخش شود .
یادش بخیر در دهه شصت سریالی با عنوان آینه از تلویزیون ملی پخش می شد که به نکات ساده ولی کاربردی بین خانوادها اشاره میکرد.
به امید سفری ساسر معنوی برای مسافران کربلا و همینطور شما عزیزان گرامی .
یا حق
جعفر صابری
سعی کردم که بمانی و بریدی به درک
کارمان را به غـم و رنج کشیدی به درک
به جهنم که از این خانه فراری شده ای
عاشقت بودم و هرگــز نشنیدی به درک
میوه ی کال غـــــزل بودم و از بخت بدم
تومرا هرگز ازاین شاخه نچیدی به درک
فرق خرمهره و گوهر تو نفهمیدی چیست؟!
جنس پاخورده ی بازار خریدی بـــــــه درک
دانه پاشیدم و هربار نشستم به کمین
سادگی کردی و از دام پریدی بــه درک
عاقبت سنگ بزرگی به سرت خواهد خورد
میکشی از تـــــه دل آه شدیدی بــــه درک
نوشدارو شدی اما بــه گمانم قدری
دیر بالای سرکشته رسیدی به درک...
#سوفی_صابری
هفته نامه همسر...
ما را در سایت هفته نامه همسر دنبال میکنید
برچسب: نویسنده: بازدید: 10 تاريخ: پنجشنبه 1 شهريور 1403 ساعت: 11:58